Witte Raven in Limburg

Gepubliceerd op 1 april 2023 om 14:04

Op donderdag 30 maart verscheen er een mooi in artikel in Het Belang van Limburg over het Witte Raven project. Naar onze mening een zeer mooi en broodnodig project maar wel een project dat enkel tot stand kon komen door de inzet van de Witte Raven, clubleden en onze sponsoren!

Een nieuw paar schoenen, een gevulde brooddoos of een extra koek op school. Niet iedereen heeft er het budget voor. Daarom zijn er de Witte Raven, die kinderen uit kwetsbare gezinnen ondersteunen via school. In elke basisschool van Maaseik en Tessenderlo zijn ze sinds kort actief.

Het Witte Ravenproject werd in 2014 opgericht door serviceclub Kiwanis Sint-Niklaas om acties rond kinderarmoede in het Waasland te steunen. Vandaag is het initiatief uitgegroeid tot een eigen vzw en springen vijf Limburgse Kiwanisclubs mee op de kar. Via kleine acties ondersteunen ze kinderen uit kwetsbare gezinnen via de kleuter- of basisschool. Zo zijn er nu Witte Raven actief in elke basisschool van Maaseik en Tessenderlo.

“We werken vanuit de scholen omdat zij het dichtst bij de kinderen staan en de problematiek herkennen”, legt Jef Otte van Kiwanis Tessenderlo uit. “De schooldirectie duidt een Witte Raaf aan die een ondersteuningsplan opstelt en daarvoor een microbudget ontvangt. Zo kan de Witte Raaf kleinschalige acties opzetten om een kind een stukje financieel tegemoet te komen in heel concrete noodsituaties.”

Kleding of schoolmateriaal?

Kiwanis Tessenderlo startte in maart 2021 met het Witte Ravenproject in basisschool Hartelust, intussen doen alle basisscholen mee. De collega’s van Kiwanis Maaseik zijn een half jaar geleden gestart. “In 14 Maaseikse scholen hebben we nu al een Witte Raaf, hopelijk doen straks ook de basisscholen uit Kinrooi mee”, vertellen Yves Wolfs en Christophe Moreau van Kiwanis Maaseik. “Het microbudget dat de Witte Raaf krijgt, kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor de aankoop van kleding, schoolmateriaal of voeding. Het is niet de bedoeling dat we tussenkomen in de schoolfactuur of betalen voor logopedie. Daarvoor zijn andere tussenkomsten mogelijk. Van zodra het microbudget op is, zorgt de Witte Raaf voor een verslag van de besteding en kan er een vervolgbudget toegekend worden.”

In basisschool Hartelust is leraar bewegingsopvoeding Sven Nuyts de Witte Raaf. “Kinderen met een lege brooddoos op onze school willen we helpen”, vertelt Sven. “We merken dat ook heel wat handelaars dit initiatief graag steunen. Zo kunnen we bijvoorbeeld elke middag rekenen op supermarkt Alvo voor brood en beleg. Toen we een paar kinderschoenen zochten, gaf de schoenwinkel ons een mooie korting. We werken ook samen met de lokale armoedevereniging. Daar kunnen onze gezinnen telkens terecht. Andersom bezorgen wij hen ook kledij die bij ons binnengebracht wordt.”

Dank aan Miranda Gijsen, Zahra Boufker en Mark Dreesen voor het tot stand komen van het mooie artikel. Lees hier het artikel in de krant.

Er zijn geen reacties geplaatst.